Panduan Freelancer untuk Mengurus Berbilang Pelanggan

Panduan Freelancer untuk Mengurus Berbilang Pelanggan

Terima kasih kepada pendigitalan ruang kerja, para profesional merentasi pelbagai industri telah memberikan kerjaya mereka segar dalam beberapa tahun kebelakangan ini dengan menjadi pekerja bebas yang bekerja sendiri dan bekerja dari rumah.

Menurut sumber seperti Statista , bilangan orang yang bekerja bebas di Amerika Syarikat meningkat daripada 53 juta pada 2014 kepada 57 juta pada 2019.

Walau bagaimanapun, disebabkan peralihan paksa kepada kerja jauh yang disebabkan oleh COVID-19, pekerja bebas tiba-tiba mengambil alih sebagai model pekerjaan utama. Akibatnya, banyak syarikat telah menukar tenaga kerja tradisional mereka dengan pekerja bebas.

Dengan trend ini menjadi semakin popular, permintaan untuk pekerja bebas telah mengatasi ramai pekerja yang bekerja sendiri. Jika anda telah diletakkan dalam kedudukan yang sukar ini, anda mungkin bergelut untuk menguruskan berbilang pelanggan.

Jika ini berlaku, jangan putus asa. Kami telah mengumpulkan beberapa petua untuk membantu anda mengendalikan aliran kerja yang meningkat yang datang dengan bekerja untuk pelbagai pelanggan pada masa yang sama.

Penjadualan dan organisasi

Penjadualan sebagai freelancer harus menjadi keutamaan anda jika anda ingin mewujudkan berbilang perhubungan perniagaan pada masa yang sama. Mengekalkan jadual kerja yang teratur dan terancang akan membolehkan anda mengurus tarikh akhir dan mengutamakan projek dengan sewajarnya.

Cara untuk pergi ke sini ialah dengan melaksanakan penyelesaian perisian yang termasuk kalendar dengan peringatan automatik. Apl ini boleh membantu pekerja bebas menyimpan rekod kemajuan mereka dan menjejaki aliran kerja mereka untuk membantu mereka mengurus projek.

Selain itu, anda mesti memahami sejauh mana keupayaan anda. Ini bermakna anda hanya perlu bekerja dalam lingkungan perkara yang boleh anda uruskan. Ini terutamanya penting jika anda bekerja untuk berbilang syarikat. Cara terbaik untukmengurus perhubungan pelanggan dari jauh sebagai pekerja bebas adalah untuk menetapkan tarikh akhir yang wajar dan menerima beban kerja yang realistik.

Komunikasi

Tempat kerja bukan satu-satunya aspek pekerjaan bebas yang telah berubah secara drastik disebabkan oleh pendigitalan. Mereka yang cukup umur untuk diingati mungkin biasa dengan alat kelui. Juga dikenali sebagai bip, peranti ini pernah menjadi alat komunikasi utama untuk profesional 30 tahun lalu.

Perkara berubah mengikut masa dan kini kami telah menulis komunikasi melalui e-mel atau mesej segera. Terutamanya, untuk pekerja bebas, apabila mereka perlu menghantar padang melalui e-mel sejuk atau perlu mengemas kini sebarang tugas mengenai slack (atau mana-mana perisian komunikasi lain) komunikasi bertulis berfungsi dengan baik.

Walau bagaimanapun, memastikan ia sempurna dan bebas daripada kesilapan menaip dan tatabahasa merupakan halangan yang tidak lagi kekal sama kerana alat semakan tatabahasa dalam talian .

Pada masa kini, kecuali industri kesihatan, mereka telah digantikan dengan penyelesaian perisian berkuasa awan yang termasukperkhidmatan telefon dalam talian. Teknologi ini telah merentasi pelbagai industri.

Pekerja bebas kebanyakannya menggunakan telefon VoIP untuk memastikan pelanggan mereka sentiasa berada dalam gelung. Walau bagaimanapun, syarikat juga menggunakannya sebagai alat komunikasi dalam bidang seperti perkhidmatan pelanggan. Sesetengah jabatan pusat panggilan terbaik UK menggunakan telefon VoIP secara eksklusif.

Jika anda seorang pekerja bebas yang bekerja dengan berbilang pelanggan, inilah salah satu daripada kami petua teratas untuk pekerja jauh: kemas kini pelanggan anda tentang kemajuan anda sekali-sekala. Panggilan mingguan boleh memaklumkan mereka dan membolehkan mereka menawarkan sebarang input. Walaupun, menyebut semua butiran kerja dan aliran proses berserta kos dalam cadangan pengambilan sudah cukup. Tetapi jika projek itu adalah jangka panjang dengan beberapa tugas asas, pastikan pelanggan anda dikemas kini tentang proses tersebut.

Mengekalkan aliran maklumat yang berulang-alik mengelakkan salah faham dan adalah penting dalam hal pengurusan perhubungan pelanggan , terutamanya jika anda seorang pekerja bebas.

Pembahagian

Pembahagian ialah perkataan yang sangat panjang untuk konsep yang sangat mudah. Pada dasarnya, ia bermaksud “menjaga sempadan”. Jika anda ingin dapat mengekalkan gaya hidup bebas dalam jangka masa panjang dan mengelakkan keletihan, anda perlu memisahkan kehidupan kerja anda daripada kehidupan peribadi anda.

Ini benar terutamanya jika anda seorang pekerja jauh. Ia mungkin terdengar lucu, tetapi “covidsomnia” adalah nyata. Menurut a kajian yang dijalankan oleh Universiti Southampton pada Ogos 2020, bilangan orang yang mengalami insomnia di UK meningkat daripada satu daripada enam kepada satu daripada empat semasa perintah berkurung.

Dalam kebanyakan kes orang, kebimbangan dan insomnia datang sebagai akibat langsung daripada bekerja di bilik yang sama tempat mereka tidur. Cara terbaik untuk mengelak daripada mengaburkan garis antara pejabat dan rumah ialah bekerja di bilik yang berbeza atau – idealnya – studio.

Jika anda tidak mempunyai ruang untuk berbuat demikian, jangan risau; anda sentiasa boleh mendapatkan sepasang fon kepala yang membatalkan hingar dan bekerja dari kafe atau ruang kerja bersama. Ia sepatutnya jelas, tetapi hanya lakukan ini apabila anda bekerja. Jika anda akan menganjurkan mesyuarat dengan majikan anda, selamatkan kawasan yang lebih peribadi, tenang dan kelihatan profesional.

Walaupun kesihatan mental yang baik adalah penting untuk mengelakkan masalah tekanan, anda harus mempertimbangkan untuk mewujudkan gaya hidup yang agak sihat juga. Ingat kemahiran mengatur yang kita bincangkan sebelum ini? Nah, menjadualkan aliran kerja anda untuk memenuhi keperluan pelanggan anda adalah penting, tetapi anda juga tidak boleh mengabaikan keperluan anda sendiri.

Cuba jadualkan rutin sebenar dari segi waktu bekerja dan sertakan sedikit masa untuk rancangan peribadi. Berikut ialah senarai perkara yang perlu dilakukan semasa rehat anda:

  • Pergi ke gim, berjalan-jalan, atau lakukan senaman kecil di rumah.
  • Lakukan beberapa yoga dan regangan, terutamanya jika anda telah duduk sepanjang hari. Leher dan belakang anda akan berterima kasih kerananya!
  • Berlatih meditasi atau mandi air panas atau sejuk untuk berehat.
  • Amalkan pemakanan yang seimbang dan sihat serta kekal terhidrasi. Jangan menyalahgunakan kafein dan gula. Baca tentang pandangan kesihatan .

Belajar kemahiran baru

Jika anda bekerja untuk berbilang pelanggan, ada kemungkinan mereka akan meminta anda melakukan sesuatu yang anda tidak biasa pada satu ketika. Disebabkan pendigitalan ruang kerja, bilangan pekerjaan untuk dilakukan dari rumah telah meningkat dengan pesat baru-baru ini.

Jika anda seorang penulis penyalin atau pakar pemasaran yang berpengalaman bercakap tentang jabatan perkhidmatan pelanggan syarikat lain, sebagai contoh, pertimbangkan latihan untuk menjadi pakar sokongan pelanggan. Anda boleh menggunakan kemahiran blog anda dengan baik dengan memohon untuk bekerja pada a blog sokongan perbualan dalam pasukan perkhidmatan pelanggan.

Jika sokongan pelanggan bukan perkara anda dan anda ingin berpegang kepada pengiklanan atau copywriting, anda boleh mempertimbangkan untuk menjadi wakil jualan. Jika idea itu kelihatan seperti sesuatu yang anda minati, mungkin mulakan dengan melihat petua panggilan sejuk , contohnya.

Tidak kira bidang pekerjaan bebas baharu yang anda putuskan untuk terokai, mempelajari kemahiran baharu akan memberi anda peluang baharu dan menarik bekerja untuk pelanggan yang berbeza pada masa yang sama.

Catatan Berkaitan

Isi kandungan

Isi kandungan

Mula menempah janji temu
dengan Bookafy secara percuma!

Daftar hari ini untuk Percubaan Bookafy Pro percuma!


Cuba Bookafy secara percuma

Bookafy currently serves businesses and organizations around the world including software companies, universities, finance companies, government organizations, non-profits, coaches, consultants, sales people, counselors, churches, wellness, photographers, tax, and many more.

Start your FREE 7 day trial!

Bookafy


"See why +25,000 organizations in 180 countries around the world trust Bookafy!

Feature rich, beautiful and simple. Try it free for 7 days"

Casey Sullivan

Founder

Bookafy



"See why +25,000 organizations in 180 countries around the world trust Bookafy for their online appointment booking app!

Feature rich, beautiful and simple. Try it free for 7 days"

Casey Sullivan

Founder