10 Langkah Mudah Untuk Menyediakan Sistem Tempahan Dalam Talian

10 steps to  setup an  online booking system

10 Langkah Mudah Untuk Menyediakan Sistem Tempahan Dalam Talian

Sistem tempahan dalam talian membolehkan perniagaan anda berjalan dengan lancar. Tetapi, melaksanakan sistem seperti ini memerlukan masa dan usaha untuk menjadi betul. Setiap perniagaan dan operasi khusus mereka adalah berbeza, adalah penting untuk meluangkan masa anda dan membetulkannya pada kali pertama.

Terus terang, sistem tempahan dalam talian yang betul untuk perniagaan anda bergantung pada matlamat dan keperluan perniagaan anda yang unik. Sebagai contoh, dalam bidang perniagaan anda berada, dan sistem mana yang terbaik. Jika anda melakukan lawatan dan perjalanan, anda memerlukan sistem yang berbeza daripada seseorang yang menempah hartanah sewaan .

Selepas anda mencari sistem tempahan yang betul , anda kemudian boleh meneruskan untuk menyediakannya. Tetapi, pertama, mulakan dengan memahami sistem tempahan.

Apakah itu Sistem Tempahan Dalam Talian?

Sistem tempahan dalam talian menggunakan perisian khusus yang membenarkan bakal pelanggan menempah produk atau perkhidmatan tertentu. Kebanyakan menggunakan widget untuk menghubungkan tapak web anda ke platform dan menjadikannya boleh diakses oleh semua tetamu. Atau ia boleh menjadi satu cara untuk mengatur perniagaan dan pekerja anda dengan lebih cekap.

Sistem sedemikian menjimatkan perniagaan anda dalam pelbagai cara. Anda mungkin sedang memikirkan tentang apa yang menjadi kecoh, tetapi sebenarnya ia menjimatkan masa, tenaga dan wang anda. Sudah berlalu hari di mana mengisih janji temu mengambil separuh daripada masa berharga anda. Di bawah ialah beberapa faedah yang boleh anda jangkakan setelah anda menyediakan sistem tempahan dalam talian untuk perniagaan anda.

Faedah Mempunyai Sistem Tempahan Dalam Talian

1. Operasi 24/7

Dulu, tempahan janji temu bermakna menelefon atau melawat perniagaan semasa waktu bekerja. Tetapi sekarang, keadaan mungkin berbeza kerana ketersediaan internet 24/7. Apa yang pelanggan anda perlu lakukan ialah mengakses tapak web anda dan mereka boleh membuat tempahan pada bila-bila masa dalam sehari.

2. Peningkatan Keselamatan Maklumat

Sistem tempahan dalam talian menyimpan kandungan dalam awan atau menggunakan perisian lain yang lebih canggih. Ia menjamin keselamatan anda kerana tiada orang yang tidak dibenarkan boleh mengaksesnya. Kini anda tidak perlu risau tentang sesiapa sahaja yang mengakses desktop anda untuk menyemak maklumat pelanggan yang penting. Hanya mereka yang mempunyai butiran log masuk tertentu boleh mengaksesnya.

3. Menjimatkan Masa

Maklumat pengambilan untuk pelanggan kini bermakna mempunyai borang di tangan atau mengisinya pada komputer. Ini bukan sahaja proses yang membosankan, tetapi ia mengambil banyak masa. Semua itu berubah apabila pelanggan perlu mengisi sendiri maklumat pada borang tempahan. Masa anda sekarang adalah untuk menyemak maklumat dan merancang dengan sewajarnya.

4. Meningkatkan Pengalaman Pelanggan

Mempunyai sistem tempahan dalam talian yang aktif dan disesuaikan dengan baik menjadikan pengalaman pelanggan lebih diingati. Sebagai contoh, selepas membuat tempahan, pelanggan boleh menerima pemberitahuan segera. Pemberitahuan ini mengesahkan tempahan, pembayaran dan juga berterima kasih kepada pelanggan untuk perniagaan mereka. Kepuasan segera sedemikian mencipta kenangan yang berkekalan di kalangan pelanggan dan boleh disesuaikan pada aplikasi penjadualan.

5. Meningkatkan Organisasi

Janji temu teratur meningkatkan perniagaan dalam banyak cara. Kini, kakitangan anda berasa bermotivasi untuk bekerja kerana semuanya teratur. Mereka boleh membuat persediaan yang lebih baik untuk tempahan yang akan datang. Pada masa yang sama, anda boleh mencatat maklumat penting, seperti:

  • Bilangan tempahan atau temu janji
  • Bilangan pembatalan
  • Nombor dijadualkan semula
  • Berapa banyak pembayaran penuh atau sebahagian
  • Berapa ramai yang telah membayar deposit

Langkah-langkah untuk Menyediakan Sistem Tempahan Dalam Talian Bookafy

1. Isikan Maklumat Perniagaan

Setiap sistem memerlukan maklumat perniagaan yang tepat untuk beroperasi pada bentuk tip-top. Jadi langkah pertama ialah mengisi dan menyesuaikan maklumat perniagaan anda. Sebagai pemilik perniagaan, anda bermula dengan mencipta akaun dengan butiran penting seperti waktu perniagaan, lokasi dan zon waktu, bahasa operasi dan mata wang yang boleh diterima.

Kebanyakan sistem dalam talian mempunyai menu yang membantu anda menavigasi bahagian semasa anda mengisi maklumat penting ini. Jadi mulakan menyediakan sistem tempahan dalam talian dengan melengkapkan nama perniagaan dan memilih industri utama dan menengah. Tambahkan pada butiran seperti lokasi, nombor hubungan dan lokasi.

Selepas itu, masukkan mata wang atau mata wang yang boleh diterima jika anda mengambil lebih daripada satu. Selain itu, pilih bahasa yang anda suka gunakan. Ia membantu untuk berbilang bahasa kerana ini mempelbagaikan pelanggan anda. Secara pilihan, anda boleh mengkonfigurasi setiap langkah kepada spesifikasi tertentu jika perlu.

Akhir sekali, lengkapkan maklumat perniagaan yang ditunjukkan seperti, apabila anda buka dan waktu perniagaan anda. Senaraikan hari anda menutup perniagaan, jika ada.

2. Input Ahli Kakitangan, Produk & Perkhidmatan

Selepas melengkapkan maklumat perniagaan anda semasa menyediakan sistem tempahan dalam talian, anda kini perlu memasukkan ahli kakitangan anda dan perkhidmatan atau produk yang anda sediakan. Semak bahagian bergantung pada sistem dan mulakan dengan mengisi profil kakitangan.

Sebagai contoh, sistem tempahan klinik mesti termasuk doktor, ahli farmasi, jururawat dan kakitangan lain. Pastikan untuk memperincikan setiap input untuk memudahkan pelanggan menempah janji temu. Khususnya, anda mesti menunjukkan bidang yang berbeza yang dikhususkan oleh setiap doktor dan waktu yang tersedia.

Biasanya, anda perasan bahawa semua nama jatuh dalam susunan abjad dan menunjukkan hari doktor berada dan slot masa yang tersedia. Selain itu, anda boleh memasukkan maklumat mengenai masa dan hari sebelum latihan.

Di bawah perkhidmatan dan produk, lihat tempat untuk mengisi kategori yang berbeza. Kategori berbeza-beza bergantung pada produk dan perkhidmatan yang anda sediakan dalam perniagaan anda. Tetapi, cuba dan masukkan semua daripada mereka untuk menyediakan pelanggan dengan pelbagai. Selain itu, anda boleh memasukkan gambar untuk perincian yang lebih baik.

Biasanya, produk dan perkhidmatan mesti disertakan dengan maklumat seperti harga, saiz dan pengguna yang disyorkan. Dengan cara itu, pelanggan pergi terus ke produk atau perkhidmatan yang mereka perlukan tanpa membuang masa mencari. Ingat juga untuk memperincikan sebarang tawaran atau promosi yang akan datang yang mungkin menarik minat pelanggan anda.

3. Pemperibadian Halaman Tempahan

Setiap halaman tempahan yang anda sediakan mestilah selaras dengan jenama perniagaan anda. Jika tidak, pelanggan boleh mengalami kesukaran untuk mengaitkan kedua-duanya. Ini merupakan langkah yang terutamanya terletak di bawah bahagian susun atur sistem tempahan untuk halaman anda. Sertakan logo perniagaan anda dan pastikan warnanya selaras dengan jenama anda.

Selain itu, anda boleh memasukkan imej sepanduk dan beberapa kata kunci yang mudah dikaitkan dengan perniagaan anda. Anda juga boleh menyediakan halaman untuk muncul sebagai widget di tapak web anda. Kini pelanggan mengklik padanya dan menuju ke sistem untuk menyediakan janji temu. Juga, ingat untuk menyertakan butiran apabila produk dan perkhidmatan tertentu tidak tersedia atau kehabisan stok.

4. Tambah Borang Tempahan

Setiap sistem tempahan menyediakan bakal pelanggan borang tempahan untuk memperincikan perkhidmatan atau produk yang mereka suka. Anda mesti menyesuaikan borang tempahan ini agar sesuai dengan perniagaan anda. Sebagai contoh, perhatikan jika pelanggan perlu mengisi:

  • Nama
  • Umur
  • E-mel
  • Lokasi
  • Nombor telefon
  • Alamat
  • Maklumat penting lain

Apabila menyediakan sistem tempahan, teruskan untuk menunjukkan medan kritikal ini yang perlu diisi oleh setiap pelanggan. Adalah lebih baik untuk menyimpannya pada maksimum 3 untuk menjimatkan masa. Kebanyakan sistem mempunyai pilihan borang tetamu jika anda perlu mengumpulkan lebih banyak maklumat tentang pelanggan.

Sejujurnya, adalah lebih baik untuk memastikan borang tempahan pendek dan arahkan pelanggan ke borang tetamu apabila anda mahukan butiran lanjut. Di sini mereka boleh memberikan anda sebarang butiran lain yang anda perlukan yang memberi manfaat kepada perniagaan anda.

Walau bagaimanapun, pastikan butiran borang tetamu datang selepas pelanggan melengkapkan tempahan janji temu. Jika tidak, ia boleh mengganggu dan anda akhirnya kehilangan tempahan.

5. Sediakan Invois Tempahan & Pilihan Pembayaran Dalam Talian

Invois tempahan menyediakan pelanggan dengan butiran perkhidmatan atau produk dan kosnya. Ia ada:

  • Logo Perniagaan
  • Alamat
  • ID tempahan
  • Tarikh Dibuat
  • Tarikh temu janji
  • barang
  • Kadar dan jumlah
  • Butiran pembayaran
  • Dasar pembatalan

Pastikan anda memasukkan terma dan syarat untuk mengelakkan sebarang kekeliruan semasa membuat tempahan. Sertakan juga dasar pembatalan. Sebagai contoh, kebanyakan perniagaan menyediakan tempoh tertentu untuk membatalkan tempahan. Selepas itu, pelanggan membayar jumlah tertentu.

Satu cara untuk mengambil kira tempahan adalah dengan mencipta sistem bahagian belakang dengan butiran yang tepat. Anda menggunakannya untuk menyemak tempahan yang:

  • Terpelihara
  • Yang belum selesai
  • Dibayar penuh
  • Deposit dibayar
  • Menunggu
  • Dibatalkan

Selepas itu, anda boleh memperincikan sistem pembayaran dalam talian yang anda terima. Sesetengah sistem pembayaran dalam talian adalah global dan menerima pelbagai mata wang. Walau bagaimanapun, anda mesti perhatikan lokasi anda dan lokasi pelanggan anda sebelum memilih.

Nyatakan jika tempahan adalah bayaran penuh atau deposit sahaja dan ambil perhatian maklumat penting lain seperti cukai. Anda kemudian boleh meneruskan untuk menyambungkan semua pilihan pembayaran ini ke tapak web anda. Menggunakan widget, pelanggan mendapati lebih mudah untuk menggunakan sistem tempahan dan membuat pembayaran.

6. Hubungan Pelanggan Automatik

Dengan beratus-ratus tempahan, ia menjadi tekanan untuk menghubungi setiap pelanggan dan cuba menjejaki tempahan. Walau bagaimanapun, sistem tempahan memudahkan anda menggunakan hubungan automatik menggunakan e-mel atau teks.

Satu lagi langkah penting semasa menyediakan sistem tempahan ialah hubungan pelanggan automatik. Pelanggan menerima pemberitahuan apabila tempahan mereka telah selesai. Selain itu, anda boleh menyediakan peringatan semasa menghampiri hari menggunakan e-mel atau teks.

Automasi membantu anda dengan:

  • Pengesahan
  • resit
  • Penghargaan
  • Peringatan
  • Projek kakitangan

Walaupun automasi berfungsi dengan baik untuk memastikan pelanggan gembira, mereka juga memainkan peranan untuk kakitangan. Anda boleh membuat peringatan dalam bentuk pemberitahuan. Kakitangan mendapat peringatan apabila tempahan tertentu hampir. Anda boleh menyediakan mesyuarat kakitangan dan pemesejan antara pejabat.

Pada masa yang sama, ia membantu pelanggan mengetahui bila pembatalan boleh diterima. Juga, pemberitahuan menyatakan masa untuk menjadualkan semula tempahan dan jika penjadualan semula berjaya. Anda kemudian boleh meneruskan untuk memilih maklumat penting seperti tarikh janji temu baharu untuk dicadangkan kepada pelanggan.

7. Dokumentasi Penting

Dokumen tertentu diperlukan untuk perniagaan berkembang maju. Sebagai contoh, penepian pesakit adalah satu kemestian sebelum prosedur tertentu boleh dilakukan. Untuk menjadikan proses itu kurang membosankan, dan mengelakkan menggunakan kertas, menyediakan sistem tempahan dalam talian kini termasuk borang penepian.

Sistem tempahan teratas mempunyai templat untuk semua dokumen penting ini yang diperlukan oleh perniagaan sebelum melengkapkan tempahan. Anda boleh menyediakan penepian dalam talian menggunakan templat dan mengisi semua maklumat yang diperlukan.

Mengenai penepian, atau dokumen penting lain, adalah medan yang boleh diedit dan diisi oleh pelanggan. Disertakan ialah perihalan ringkas tentang maksud penepian atau dokumen tambahan dan sebab dokumen itu hadir. Dokumen sedemikian mempunyai had masa di mana pelanggan mesti menyerahkannya. Selepas melengkapkan templat, pelanggan kemudiannya boleh meneruskan dengan melengkapkan proses tersebut.

8. Kebenaran Kakitangan

Semasa anda menyediakan sistem tempahan dalam talian, ingat kakitangan anda memerlukan kebenaran yang sewajarnya. Memandangkan anda bukan satu-satunya orang yang mengakses sistem, sebaiknya sediakan akaun kakitangan anda. Pilih siapa di antara pasukan anda yang bertanggungjawab ke atas tempahan dan mulakan dengan mereka. Kemudian masukkan orang lain dalam senarai sekiranya mereka tidak tersedia.

Kebanyakan sistem menyediakan tab untuk akaun pengguna baharu. Semak sama ada anda hanya memerlukan satu akaun atau lebih. Setiap akaun boleh mempunyai had tertentu dari segi akses yang biasanya disediakan dengan mengubah tahap kebenaran. Kebenaran membenarkan anda sebagai pencipta mengalih keluar semua bahagian sistem yang anda tidak mahu akses pengguna tertentu.

Sebagai contoh, butiran pembayaran adalah untuk anda dan mata jabatan kewangan sahaja. Oleh itu, tiada kakitangan lain dibenarkan untuk melihat maklumat ini. Selain itu, anda menyertakan akaun untuk rakan kongsi perniagaan dengan kebenaran khusus.

9. Sediakan Laporan

Mempunyai laporan terperinci adalah sebahagian daripada operasi, yang membantu anda dengan analitis perniagaan. Laporan ini menunjukkan kepada anda cara perniagaan itu adil dan perkara yang perlu diubah. Contoh laporan yang boleh anda sediakan ialah:

  • pendapatan
  • Tempahan
  • Jualan
  • Komisen
  • Bayaran

Laporan boleh dibuat secara terperinci atau ringkas yang mungkin. Sistem ini mempunyai templat dengan kapasiti yang berbeza-beza bergantung pada apa yang anda mahukan. Selain itu, anda boleh menyediakan kebenaran untuk mereka, mengehadkan akses kakitangan.

10. Alat Sokongan Tambahan

Tidak ada kekurangan alat sokongan yang boleh menjadikan pengalaman pelanggan lebih baik apabila menggunakan sistem perniagaan dalam talian. Walau bagaimanapun, ini juga merupakan langkah penting untuk anda sebagai pengendali perniagaan semasa membuat apl penjadualan. Anda boleh memanfaatkan enjin carian yang mempunyai alatan tambahan seperti sistem pembayaran dan portal tempahan.

Selain itu, terdapat pengiklanan menggunakan platform media sosial, invois, dan juga surat berita dengan maklumat penting. Mengakses kesemuanya meningkatkan pengalaman pengguna anda selepas menyediakan sistem tempahan dalam talian.

Kesimpulannya

Internet terus menjadikan bahagian tertentu dalam perniagaan berjalan lancar, termasuk membuat temu janji. Sekarang apa yang pelanggan perlu lakukan ialah mengakses laman web perniagaan dan membuat tempahan dengan mengisi borang.

Biasanya, borang memerlukan maklumat khusus yang anda perlukan untuk menyediakan perkhidmatan atau produk. Selain itu, anda kini boleh memberikan pelanggan borang tetamu dan penepian untuk diisi dalam talian.

Ingin menyediakan sistem tempahan dalam talian? Klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut.

Catatan Berkaitan

Isi kandungan

Mula menempah janji temu
dengan Bookafy secara percuma!

Daftar hari ini untuk Percubaan Bookafy Pro percuma!

Bookafy currently serves businesses and organizations around the world including software companies, universities, finance companies, government organizations, non-profits, coaches, consultants, sales people, counselors, churches, wellness, photographers, tax, and many more.

Start your FREE 7 day trial!

Bookafy


"See why +25,000 organizations in 180 countries around the world trust Bookafy!

Feature rich, beautiful and simple. Try it free for 7 days"

Casey Sullivan

Founder

Bookafy



"See why +25,000 organizations in 180 countries around the world trust Bookafy for their online appointment booking app!

Feature rich, beautiful and simple. Try it free for 7 days"

Casey Sullivan

Founder